OP AUDIENTIE BIJ PAVAROTTI
'Ik heb het voor
elkaar', gilde ik enthousiast door de kier van de badkamerdeur.
'Cosa?', mijn
vriend Nicola stond te douchen, hij begreep in eerste instantie niet
wat ik bedoelde.
Ik stormde de
badkamer binnen waarop de warme damp mij om de oren sloeg.
'Als eerste
cameraploeg ter wereld mogen we het huis van Pavarotti in!'
Twee maanden eerder
had ik het Nederlandse produktiehuis Simpelmedia voorgesteld om voor de
serie 'Vive la Frans' van Frans Bauer een item te produceren over de
beroemdste Italiaanse tenor allertijden.
Ik schatte in dat
ik Frans als muzikant en Pavarotti-fan, geen mooiere verassing kon
doen.
'Maar daar is nog
nooit een ploeg binnen geweest, gaat jou dat wel lukken dan?', vroeg
de produktieleider terecht in het bijzijn van de regisseur.
'Tuurlijk', blufte
ik. Niets was zeker, maar ik had een slim plan en een belangrijk
kontakt, in Italie kom je nergens zonder de juiste connecties.
De uitwerking bleek
lastiger dan ik had verwacht en er ging meer tijd overheen dan ik mij
eigenlijk kon permitteren, want op het moment dat de Nederlandse ENG
ploeg richting Italie reed, had ik nog steeds geen bevestiging op
zak!
Ondanks het feit
dat ik het risico liep nee op mijn request te krijgen, drukte ik de
Nederlandse produktie op het hart zich te berusten in mijn kunnen.
Dit soort, op papier onmogelijke uitdagingen, lukken mij namelijk,
bijna, altijd.
Portretten van Vasco Rossi en Sofia Loren
Twee jaar eerder
werd mijn serie van pop-art portretten over Italiaanse iconen uit de
wereld van muziek, wetenschap, politiek en cinema ten toon gesteld in
een expositie zaal aan het Dom plein van Parma. Met mijn serie
'Legends' wilde ik, in de moderne tijd van vervlakking, waarin het
sterrendom gedomineerd wordt door wannabe's, vloggers en
trendsetters, een eerbetoon leveren aan die personages die in het
heden en het verleden een werkelijke bijdrage leveren aan de
Italiaanse cultuur.
Rondom de opening
was veel publiciteit geweest. Uiteraard met veel vrienden en
collega's present, maar ook van buitenaf, bleek er een gezond, drukke
belangstelling op de eerste dag van mijn tentoonstelling.
Eèn van mijn
werken betrof een portret van Pavarotti, digitaal bewerkt en
afgedrukt in een compositie die wat mij betreft duidelijk refereert
aan mijn Nederlandse afkomst. Met de kleuren uit het secondaire palet
had ik een knipoog naar Piet Mondriaan snel gemaakt. Dat portret van
'Pavarotti' had als poster door de hele stad gehangen ter promotie.
Mijn dierbare
vriend Giuseppe, een opera liefhebber pur sang had buiten mijn weten
om de personal assistant van Pavarotti, uitgenodigd voor de opening.
De tenor was inmiddels 6 jaar overleden, maar Francesca werkte nog
steeds voor Nicoletta Mantovani, de weduwe van Luciano.
Zo leerde ik dus de
vrouw kennen die de laatste 15 levensjaren aan de zijde van de living
legend, had gewerkt. Uiteraard was ik vereerd te horen dat mijn werk
haar emotioneerde.
Paus Johannes Paulus II
Pavarotti komt (of
zeg je kwam?) uit Modena, dat ligt op steenworp afstand van Parma.
Zijn huis heb ik regelmatig van buitenaf bewonderd op weg naar het
historisch centrum van de 'aceto balsamico'-stad. Veel bijzondere
verhalen doen in onze omgeving de ronde over hem. Uiteraard heb ik
verschillende kunnen checken bij Francesca. Bijzonder om ze uit
eerste hand te horen!
Wij weten
natuurlijk allemaal wie Pavarotti is, maar niet iedereen, of de meesten
van ons eigenlijk niet, is een opera fanaat. Dus toch even een paar leuke
weetjes over hem.
De
eerste tenor in de geschiedenis die opera dichter bij het 'gewone'
volk wist te brengen door zijn overstap naar populaire muziek. Meer
dan een overstap was het eigenlijk een crossover die leidde tot een
enorm commercieel succes. Overigens niet alleen ten behoeve van zijn
eigen portemonnee. Vaak verleende hij zijn medewerking aan events
voor goede doelen. Pavarotti & Friends was daar de bekendste van,
door hem zelf geinitieerd al vroeg in de jaren '90. Mede dankzij de
samenwerking met artiesten als Bono
Vox, U2, Sting, Bob Geldof, Andrea Bocelli, Bryan Adams, Liza
Minnelli, Elton John, Eric Clapton, Natalie Cole, Stevie Wonder,
Lionel Richie en Joe Cocker genereerde Luciano wereldwijd veel media
aandacht en dus geld. Naast dit initiatief konden het internationale
Rode Kruis en verschillende vluchtelingen projekten rekenen op zijn
inmense steun.
Luciano
begon zijn carriere in 1961 en werd bekend om zijn warme- en
kwalitatief exceptionele- stemgeluid dat hij, als eerste tenor ter
wereld, in eigen beheer op de plaat zette. Mede dankzij de opnames
van die individuele aria's werd hij snel wereldberoemd en vestigde
zijn naam voorgoed bovenaan de ranglijst van de beste tenoren van de
20ste eeuw.
Zijn
laatste optreden vond plaats tijdens 'mijn' Olympische Winterspelen'
in Turijn, waar ik in mijn vorige blog over schreef. "Nessun
dorma" … Niemand slaapt. Inmiddels rust zijn stem voor eeuwig,
maar houden zijn bekendste werken als la Bohème, Tosca en Lady
Butterfly van de componist Pucini, de herinnering aan zijn stemgeluid
levend. Op 6 september 2007 overleed hij aan de gevolgen van alvlees
klier kanker.
Briscola!
Wat
niet veel mensen weten is dat hij een fervent kaartspeler was. Zò
gedreven dat hij meer dan vaak zijn vrienden van nota bene de lagere
school meenam op toernee! Onvoorstelbaar, maar voordat Pavarotti op
plekken als de Royal Albert Hall in New York het toneel opging
vermaakte hij zich backstage, met zijn hartsvrienden, middels een
kaartspelletje dat in het Italiaans 'briscola' heet. Een troefspel
als manillen of belot.
Werkelijk
een ongelooflijk contrast tussen de grandeur van een performance op
het wereldtoneel en het onschuldige vermaak achter de schermen.
Gedurende een voorstelling wisselde hij die aktiviteiten zonder enig
probleem met elkaar af. De ene minuut galmde zijn magistrale stem
door de beroemdste operahuizen ter wereld (waar het aanwezige publiek
honderden euros betaalden om hem 'live' te aanschouwen) terwijl hij
een minuut later met zijn maatjes van weleer, aan een speciaal
overgevlogen houten tafel, ja die uit zijn jeugd, een simpel
kaartspelletje speelde.
Francesca was daar
zelf vaak getuige van geweest. Haar mooie verhalen wekten vaak onze
verbazing. Maargoed, met haar in gedachten deed ik dus mijn belofte
aan het produktie bedrijf van Frans Bauer. Tijdens een eerste
telefoontje vroeg zij mij direkt een mail met uitleg over het
programma, over de persoon Frans en over onze intenties met het te
draaien item.
Mijn 'geluk' was
dat zij op dat moment uiterst druk was met de laatste voorbereidingen
van de openstelling van de privé vertrekken van Pavarotti. Het
tweede huis op het platteland zou een museum worden om zo de grote
schare fans de kans te geven dichter bij hun held te komen dan ooit
te voren. Ik noem het een geluk, want het 'heiligdom' zou eindelijk
toegangkelijk worden, dus ook voor een televisieploeg die publiciteit
genereerde, redeneerde ik.
Het bleek echter
een ongeluk, want met zoveel druk op de openingsdata kwam Francesca
om in het werk... en vergat mij gewoon!
Over de kanalen van Venetie met Frans Bauer
Terwijl ik op een
uiterst zonnige dag met de crew van Frans het prachtige Venetie op
een gehuurde boot doorkruistte, was ik nog immer aan het wachten op
een definitief ok van haar. Toch wat ongerust belde ik haar. Zij
bekende mij dat het haar tot dan toe totaal ontschoten was en zou zo
snel mogelijk met de weduwe van Pavarotti overleggen.
'Zij is er nooit en
ik wil het liever persoonlijk met haar bespreken, dat werkt het
beste'. Francesca had niet zo'n goeie band met Nicoletta, waarvan de
geruchten gaan dat zij privè een feeks is.
Ik antwoordde dat
ik haar begreep, maar dat die tijd er niet was. Mijn regisseur
vroeg, zo kort voor opname, terecht om uitsluitsel. Uiteindelijk
zwichtte Francesca voor mijn betoog en zei dat we die donderdagmiddag
van harte welkom waren.
Opgelucht en alsof
het mij geen enkele moeite had gekost (als producer wil je namelijk
nooit jouw geleden stress overdragen bij de rest van de crew) meldde
ik dat alles in kannen en kruiken was. Iedereen superblij!
Frans Bauer in het Ferrari museum
Die
donderdagochtend bezochten wij het Ferrari museum en middels een
bevriendde Ferrari-eigenaar had ik geregeld dat Frans daarna in een
knalrode, open Ferrari naar het huis van Pavarotti kon rijden dat op
nog geen tien minuten afstand lag.
Mooie beelden door de omgeving van de provincie Modena.
Stoer in de Ferrari richting het huis van Pavarotti
Als gewoonlijk reed
ik voor de ploeg uit naar de lokatie. Meestal neem ik die voorsprong
om voor aankomst van de presentator te checken of alles is geregeld
zoals afgesproken, zodat de crew bij aankomst dirket kan draaien.
Ik gaf Francesca
een zoen, maar merkte direkt de angstige blik in haar ogen op.
'Ho un problema
grande Pascal', zei ze op laag volume alsof iemand ons afluisterde.
Wij bevonden ons in
het deel van het landhuis waar 100 jaar eerder waarschijnlijk de
paarden op stal stonden, dus haar woorden galmden, ondanks het
gefluister, toch door de ruimte.
Zij schrok er zelf
van.
'Cosa c'è', ik
wilde weten wat er aan de hand was. Waarom keek ze zo bezorgd?
'Nicoletta is
vanochtend onverwacht aangekomen', siste Francesca in mijn oor,
'normaal komt ze nooit en àls zij komt laat zij dat op zijn minst
één dag van te voren weten. Vandaag is Nicoletta zonder enige
aankondiging komen kijken hoe de voorbereidingen van de opening voor
het museum verlopen'
Het huis van Pavarotti 'in campagna'.
Ik snapte niet
waarom dat een probleem was en ik vroeg haar daarna: 'E quindi?'
Het hoge woord kwam
er snel uit. Francesca had mij twee dagen eerder de toestemming
gegeven, maar dat nooit meer gemeld aan de weduwe. Het vooruitzicht
dat Nicoletta binnen een kwartier oog in oog zou staan met een
cameraploeg uit Nederland maakte dat Francesca stond te freaken.
'Ik heb eigenlijk
helemaal geen bevoegdheid om dit soort dingen goed te keuren en te
beslissen.'
Ik liet merken dat
ik dat niet zo'n slimme aktie vond, waarop zij mij ervan probeerde te
overtuigen van alles af te zien.
'Sorry hoor
Francesca, maar dat kan echt niet. Over enkele ogenblikken staan èn
de presentator èn de regisseur èn de cameraman èn geluid op de
stoep en nu vraag je mij daar vanaf te zien?'
'Si, hai raggione,
scusami'.
Gelukkig begreep ze
dat ze mij niet kon wegsturen, maar voegde er aan toe: 'Als dit mij
mijn baan kost is het jouw schuld'.
Voordat ik daar,
verbaasd en oneens, op kon antwoorden hoorden we het onmiskenbaar
zware gebrul van een Ferrari. Wij draaiden ons om en zagen hoe de
broer van Frans wat onbehendig de oprijlaan opreed en bijna een
struik meenam. Achter hem een pickup met cameraman en geluid en
daarachter de regiewagen. Het leek de Flodder-familie wel.
In de werkkamer van Luciano ligt ook zijn bekende Panama-hoedje
Ik sprintte in hun
richting en gebood iedereen vooral niet verder te rijden. De
regisseur stapte uit en bij het zien van mijn stresshoofd (ik kon het
die keer niet verbergen) vroeg hij waarom ik zo fel was.
Snel legde ik de
situatie uit en dat we dus heel snel en efficient moesten werken,
omdat we ieder moment van het erf afgestuurd konden worden. Ik wees
naar het restaurant waar de weduwe Nicoletta niets vermoendend van
een waarschijnlijk heerlijke, rustige lunch genoot.
Ik liep terug naar
Francesca die duidelijk bang was dat het geluid van de Ferrari
'slapende honden' had wakker gemaakt. Maar de deur van het restaurant
achter in de tuin bleef dicht dus konden wij snel aan de slag.
'Veloce veloce', blaasde Francesca in mijn oor.
Frans en zijn broer
die van niets wisten wachelden inmiddels op hun dooie gemakje
richting Francesca om haar te begroetten. Francesca wachtte hun
toenadering niet af, draaide zich om en
liep gehaast het
kantoor in. Frans stond met een uitgestrekte hand.
'Ze is heel druk'.
Ik loog niet...
De vleugel waaraan Pavarotti zichzelf muzikaal begeleidde
Je moet weten dat wij (bij tv) een presentator niet altijd van alles op de hoogte stellen, omdat
dat zijn humeur èn zijn prestatie kan verstoren. Frans keek mij dus
verbaasd aan, maar ik gaf geen uitleg.
Wanneer je de
aflevering terug kijkt op onderstaande link zie je dat Frans
onmiskenbaar onder de indruk is wanneer hij het huis betreedt. Een
mooi, ontroerend plaatje. Ineens staat hij oog in oog met de Steinway
vleugel, ooit bespeeld door zijn idool. Uiteraard is dat de goden
verzoeken. Het duurt dan ook maar luttele seconden voor hij met zijn
vingers voorzichtig de toetsen beroerd. Begrijpelijk.
Maar wat je niet
ziet is hoe Francesca vanuit het kantoor het huis binnen sprint om
mij en de regisseur te manen Frans te doen stoppen.
'Stop. Stop! Non è
possibile! Non si puo toccare niente!'
Er stonden
inderdaad oevral bordjes ''NON TOCCARE'', maar een professionele
muzikant die even een riedeltje speelt vraagt niet om zo'n overdreven
reaktie. Pavarotti een legend zeker, maar een piano, ook al was die
van Luciano, lijdt niet onder een aantal welgespeelde noten.
Snel had ik de
regisseur ervan overtuigd dat een tweede 'misstap'
van Frans het afbreken van de opnames door Francesca kon betekenen en maande hem snel door te gaan met een rondje door de andere ruimtes in
het huis.
Ik draaide mij naar
Francesca die inmiddels zweetdruppels op haar voorhoofd had staan.
'Nu zul je zien dan
Nicoletta de piano heeft gehoord!'
Ik legde mijn arm
op haar schouder: 'Nee joh het komt allemaal goed' en duwde haar
langzaam naar buiten, weg van de crew.
De bekende Hawaii print shirts waarin Luciano zich graag kleedde
Met Francesca op afstand
kon de ploeg het item snel afdraaien.
Een knipoog van mij
werd beantwoord door een knik van de regisseur die wist wat hem te
doen stond.
Eenmaal buiten met haar duurde het nog geen tien minuten voor wij zagen hoe, op zo'n honderd meter afstand Nicoletta het restaurant uit kwam lopen. Heel rustig, zij had duidelijk geen enkel benul en de klanken van de piano zeker niet gehoord.
Eenmaal buiten met haar duurde het nog geen tien minuten voor wij zagen hoe, op zo'n honderd meter afstand Nicoletta het restaurant uit kwam lopen. Heel rustig, zij had duidelijk geen enkel benul en de klanken van de piano zeker niet gehoord.
Nog geen
splitsecond later werd Frans zo'n beetje door de regisseur naar
buiten geduwd en stond ineens naast mij.
Hij keek
vertwijfeld over zijn schouder naar de crew: 'Nou jongens het staat
er ineens allemaal wel heel snel op, zullen we nog een rondje door
het huis lopen ik heb het gevoel dat er vast nog wel iets te draaien
is wat we zijn vergeten.
Achter Frans maakte
ik richting de regisseur een gebaar van het mes op de keel en knikte
overdreven in de richting van het restaurant. Hij zag Nicoletta in de
verte, pakte het statief dat nog tegen de muur stond en gaf Francesca
snel een hand: 'Grazie mille'.
Naar Frans: 'Kom op
we moeten, we zijn al te laat voor de volgende afspraak.' Hij pakte
hem bij de hand en sleepte hem richting de Ferrari.
Frans kreeg weer de
kans niet om Francesca een hand te geven. Daar was ik blij om, want
dan had hij Nicoletta zeker in zijn vizier gekregen. De weduwe kwam
namelijk gevaarlijk dichtbij. Frans zou haar zeker herkend hebben en
zich hebben voorgesteld als die presentator uit Nederland.
Francesca stond
inmiddels in haar broek te pissen van de angst en gebaarde mij de
crew zo snel mogelijk te volgen. Zonder een zoen liep zij de tuin in,
om Nicoletta op gepastte afstand te misleiden.
Als familie Flodder
waren we gekomen en in die zelfde stijl haastten wij ons het landgoed
ook weer af. Wij reden naar de openbare begraafplaats van het dorp
waar de maestro is bijgezet in het familiegraf.
Een tombe boven de
grond waar de kisten van de overledenen in de lengte worden bijgezet.
De omvang van de wereldster was echter van dien aard dat hij als
enige horizontaal dwars is bijgezet. Indrukwekkend wanneer je ziet dat daar ook twee van zijn kinderen liggen. Eentje zelfs zonder data...
Je staat oog in oog
met zijn eenvoud. Pavarotti heeft nooit gepretendeerd anders te zijn
dan de rest, ondanks zijn wereldfaam bleef hij die jongen uit het
dorp. Zoals hij zich tijdens zijn leven bleef omringen met de
vrienden van vroeger, heeft hij voor zijn laatste rustplaats ook een
plek gekozen tussen normale stervelingen.
Zo werd een
hectische dag in alle rust afgesloten. Ik denk overigens niet dat er
voorlopig een ander camerateam de toegang krijgt tot het landhuis.
Dus een beetje trots ben ik, toch, wel!
OP ONDERSTAANDE LINK KUN JE DEZE AFEVERING, WAARIN FRANS OOK VERONA BEZOEKT, TERUGZIEN
http://www.uitzendinggemist.net/aflevering/340699/Vive_La_Frans.html
Reacties
Een reactie posten