Turijn en mijn Olympische Spelen...
Turijn...
Niet veel Nederlanders weten dat deze majesteuze stad vroeger de
hoofdstad was van Italie. In 1861 werden alle in de laars gelegen
koninkrijkjes, stadstaatjes en hertogdommen na eeuwen van
concurrentie, oorlogen en scheve ogen, samengevoegd tot het land dat
wat wij nu kennen als Italie.
Zicht op Turijn met de imposante 'Mole' en op de achtergrond de Alpen
Het
koninkrijk van Sardinie met aan het hoofd de familie Savoia, was tot
dan toe het grootste en machtigste bolwerk. Zij trekte zich uit van
het eiland Sardinie, via Ligurie en een deel van Piedmonte, naar
Emilia Romagna. Koning Vittorio Emanuele di Savoia werd dus niet
geheel vanuit het niets gebombardeerd tot koning van heel Italie.
Maar
je kan je voorstellen dat onafhankelijke eilanden als Sicilie en
trotse steden als Napels (die daarvoor een eigen koningkrijk genoten)
helemaal niet zaten te wachten op die 'overheersing' uit het koude
Noorden. Dat verliep dan ook niet helemaal op roze wolkjes, maar
daarover wellicht meer in een andere blog.
Turijn, in 1800 al een indrukwekkende stad waar de dames met hoepeljurken en de heren met hoge hoeden zich al slenterend over de stadspleinen graag lieten bewonderen. De stad vormde het decor van een historische ommezwaai. Een aantal uiterst wijze mannen besloot dat het voor alles en iedereen beter was wanneer het versnipperde schiereiland in de Middelandse Zee voor eens en altijd één echt land zou worden.
Op piazza San Carlo met de crew van 'Gort over de Grens' 2016
Overigens,
heb ik mij met name door mijn werk aan de televisie serie 'Gort over
de Grens' die afgelopen voorjaar voor het eerst is uitgezonden,
regelmatig afgevraagd of die geschiedenis, van al die verschillende
staatjes, met al hun verschillende tradities, wellicht de reden is
van de hoge kwaliteit van Italiaans design, mode, keukengerechten en
wat al niet meer.
Want
is het niet zo dat concurrentie een ieder drijft naar het beste?
Beter willen zijn dan de ander maakt dat je de lat nòg hoger legt en
van jezelf het onderste uit de kan eist.
Die
competitie zit de Italiaan van oorsprong in het bloed. Dat
manifesteert zich bij de simpelste dagelijkse handelingen. Voor een
stoplicht? De gemiddelde Italiaan doet er alles aan om bij groen als
eerste weg te racen. Te voet, op de fiets of in de auto. Iedereen
gaat het startschot met elkaar aan.
'Essere
furbo'.... Zit in het Italiaanse DNA. Furbo betekent zoiets als sluw
als een vos. Wanneer je furbo bent, kom je voor jou en jouw familie
op, maar in 99% van de gevallen gaat dat in Italie ten koste van de
ander.
Daar
waar Venetie beroemd is om de produktie van koffie, is Turijn beroemd
om haar elegante koffiehuizen, de gelegenheden waar je de koffie
drinkt. Menig kopje expresso is over de toonbank gegaan terwijl het
plan voor èèn Italie in de vaak geheime achterkamertjes stiekem
werd gesmeed.
De
wijze mannenraad bestond voor een groot deel uit intellectuelen die
om hun progressieve ideeen waren gevlucht uit de stadstaatjes en
hertogdommen. Zij werden daar namelijk vervolgd en als het even kon
gevangen gezet. Dit om hen te beletten een einde te maken aan de
harrewar van al die verschillende machtscentra. Degasperi was een van
hen, hij werd hij de eerste Minister President.
Veel koffiehuizen vind je onder de 'gallerijen' van de stad
Ondanks
de uiterst Noord-Westelijke ligging werd Turijn dus de hoofdstad van
een nieuw land. Tot op de dag van vandaag heeft deze stad, meer dan
Rome, de uitstraling die je bij een politiek gelegen middelpunt
verwacht. De geschiedenis van Rome vertelt welliswaar het grootste
succeverhaal ooit wanneer het gaat over het middelpunt van een Rijk,
maar zij heeft met haar hedendaagse rommelige en slecht onderhouden
infrastruktuur niet de elegantie die past bij een hoofdstad anno
2017.
Net
als in 1800 zijn de straten van Turijn tegenwoordig nog steeds het
toneel van schreiende, sjieke dames en mooi uitgedoste zakenmannen.
Tijdens de economische boom nèt na de Tweede Wereldoorlog was deze
stad gezegend met haar FIAT fabriek. Half Europa reed in een FIAT500
en dankzij die periode heeft de stad haar elegantie weten te behouden
en zijn veel imposante nalatenschappen goed bewaard gebleven. De stad
is dan ook nog steeds aantrekkelijk voor toeristen.
Een
paar voorbeelden? Wat te denken van het mooiste museum buiten Egypte
waar je talrijke kunstschatten van de farao's kunt bewonderen? Of het
filmmuseum gehuisvestigd in Mole Antonielliana? Dit bouwwerk uit 1850
is het symbool van de stad en was ooit het hoogste gebouw van Europa.
Oorspronkelijk diende het als Synagoge, want Turijn was al vroeg in
haar historie een liberale stad waar verschillende
geloofsovertuigingen naast elkaar konden en mochten leven.
Of
het Koninklijk Paleis aan de Piazza Castello, waar de koninklijke
familie Savoia tot 1946 was gehuisvest. In dat jaar werd de monarchie
onder druk van de publieke opinie afgeschaft.
Op
dat zelfde plein vind je ook Palazzo Madama, waar het eerste
parlament van Italie zetelde. Niet moeilijk te
herkenen met haar indrukwekkende Barokke gevel die duidellijk
afsteekt tegen het Middeleeuwse kasteel dat het ooit is geweest. Nog
eerder, in de tijd van de Romeinen was het zelfs de toegangspoort van
de stad.
Het prachtige 'Palazzo Madama' links op Piazza Castello
Laat
ik even een leuke anecdote vertellen over dit bijzondere gebouw met
haar rijke historie, want wat niet veel mensen weten is dat juist
dìt kasteel vroeger het Koninklijk paleis was!
Het huidige Koninklijke
paleis was namelijk de sede van de aardsbisschop, maar toen de eerste
telg van de familie Savoia, Emanuele Filiberto, ergens in 1500
overkwam uit Sardinie en in Turijn ging wonen vond hij zijn kasteel
maar niks. Hij gooide de bisschop uit zijn paleis, dat veel
imposanter en mooier was en maakte dat tot zijn Koninklijke stulpje.
Emanuele
was getrouwd met de prinses van Frankrijk 'Cristina di Francia’.
Zij vond op haar beurt het leven aan de ‘corte’ van haar man veel
te saai (lees te weinig sex en feestjes). Graag ontsnapte zij aan de
huisregeltjes van haar echtgenoot en dus bedacht zij een smoes om
intrek te nemen in het naastgelegen, onbewoonde kasteel. Daar kon zij
lekker gang gaan. Die Cristina is een vrouw naar mijn hart en dit
verhaal verklaart tevens waarom het kasteel tot op de dag van vandaag
‘Palazzo Madama’ wordt genoemd.
Maar
wat heb ik met Turijn? Het was een regenachtige zondagmiddag in
oktober 2005 toen ik intrek nam in een klein appartement dat lag aan
een smal dwarsstraatje van de Via Vittorio Emanuele (toepasselijke
Koninklijke straatnaam in dit verhaal). Mijn jachtgroene Mini had ik
twee straten verderop geparkeerd, omdat het pand waar ik voor 6
maanden ging wonen nog nèt in de ZTL zone stond (la zona traffico
limitato, wat dit betekent behoeft geen uitleg denk ik)
Best
gespannen want de volgende ochtend was mijn eerste maandag als
producer van de afdeling Sport Production voor TOROC. Deze
overheidsinstantie was door de gemeente van Turijn speciaal in het
leven geroepen om in opdracht van het IOC (internationaal olympisch
commitee) de Winterspelen van Turijn 2006 te produceren.
Na
drie jaar Italiaans studeren en werken als fitness instructeur, was
het mijn eerste echte baan, in Italie, in mijn eigen vakgebied. Ik
zou verantwoordelijk worden voor de verloop van het creatieve
produktieproces op één van de sportlokaties.
De
volgende ochtend bleek ik deel uit te maken van een groep van 12
sport-production-officers. Gezamelijk gingen wij vijf en halve maand
aan de slag om onze 'Venues' produktioneel klaar te stomen voor de
Olympische Spelen. Bij
wijze van kadootje kreeg ik als Nederlander (en enige buitenlander in
het team) het schaatsstadion toegewezen waar ik uiteraard
buitengewoon gelukkig mee was. Een beetje thuis in Turijn met 'onze'
nationale sport.
Een detail van 'mijn' schaatsstadion OVAL genaamd
Het
bleek een mooie, maar zware uitdaging.
Gelukkig
werkten de sport-production-officers vanuit het zelfde hoofdkantoor,
omdat wij in eerste instantie allemaal met de zelfde problematiek te
maken kregen.
Denk
aan beveiliging, transport, lockdown's, accreditaties, vrijwilligers,
sporters en hun begeleiders. Het uitwerken van de officieele
ceremonies, zoals de medaille uitreiking en vergeet de veeleisende
uitzendgerechtigde partijen niet, zoals internationale sportzenders
als de Amerikaanse NBC en in mijn geval uiteraard ook de NOS.
Net
als 'mijn' schaatstadion waren veel andere venues nog helemaal niet
klaar op het moment dat wij begonnen met ons werk. Typisch Italiaans
waren sommige venues zelfs tijdens de Spelen niet voor de volle 100%
opgeleverd, kun je nagaan.
De
eerste dagen bestond ons werk met name uit het lezen van de
Olympische produktiebijbel. Ieder organiserend land laat na afloop
een rapport achter over de verloop van hun organisatie. Daarin wordt
per onderwerp gedocumenteerd wat fout gaat en hoe voorkomende
problemen zijn opgelost. Op deze manier hoeft het volgende
organiseerende land het wiel niet uit te vinden en kan zij van eerder
gemaakt fouten èn successen leren.
Daarnaast
maakte ik een begin met het benaderen van mijn referenten bij alle
extern ingehuurde, internationaal opererende bedrijven die
verantwoordelijk waren voor beveiliging, licht, geluid, scorebord,
camera's en wat al niet meer. Iedere venue had haar eigen
contactpersoon binnen zo'n organisatie. Wij hadden echter met zijn
twaalven de eerste meetings met de managers van die bedrijven. Daar
maakten wij vergaande afspraken mee die wij later met onze
referenten
in praktijk brachten.
Binnen
TOROC zelf hadden wij per venue weer collega's verantwoordelijk voor
bewegwijzering, vrijwilligers, openbare orde, accreditatie, styling
etc.
Je
kan je voorstellen dat ik voor het 'schaatstadion' dat midden in de
stad lag hele andere afspraken moest maken dan mijn collega van de
venue 'bobslee' hoog in de bergen. Ik had bijvoorbeeld veel meer
vrijwilligers nodig die 15.000 schaatsfans in het gereel moesten
houden dan mijn collega die 2000 bobslee fans door een stuk bergbos
had lopen.
Uiteraard was ik bij de spectaculaire openings ceremony,
Ik zit daar ergens in het midden en heb iets wits aan.... :-)
Ik
noemde eerder al de broadcasters. Dat is een geregel!
IOC
biedt met haar eigen camera mannen en regie de live beelden aan. Voor
landen als Nederland, Amerika en Japan, waar schaatsen populair is
zijn deze beelden niet toerijkend. Zij willen hun kijkers verwennen
met exclusieve beelden vanaf het ijs. De NOS bijvoorbeeld, die koopt
het recht om op strategische plekken rond de ijsbaan haar eigen
camera's neer te zetten. Daarbij kopen zij een mooi plekje (liefst
hoog in de nok) waar zij hun eigen, vaak glazen studio bouwen. Ga
maar na, bij dit soort sport events zie, of eigenlijk moet ik zeggen
zag, je Mart Smeets altijd een schaatser interviewen met op de
achtergrond de ijsbaan.
Prachtig,
maar uiterst lastig voor mij! Naast alle belanghebbenden die je al in
zo'n stadion hebt met op de eerste plaats uiteraard de atleten zelf
en vervolgens de sponsors, de beveiliging en de organisatie IOC,
komen daar zo'n 10 internationale sportzenders bij die met de scepter
willen zwaaien. Zij hebben fors voor hun plekkie betaald en willen
waar voor hun geld. Allemaal met hun eigen ideeen en verlangens.
Eén
van mijn taken was om daar diplomatiek en creatief tussen te
bemiddelen. Wilde het IOC achtergrond muziek tijdens de 10 km dan
wilde de NBC dat weer niet, want dat stoorde de sportcommentator.
Wilde de NOS een camera op een bepaalde plek dan bleek daar geen
mogelijkheid om met steigers een platje te bouwen, noem maar op en
het kwam zèlfs voor dat zij onderling met elkaar in de clinch lagen!
Bob de Jong schaatst naar Olympisch op mijn ijsbaan!
En
ik had al zoveel op mijn 'things-to-do' lijstje:
Keuze
van de achtergrondmuziek, coordinatie in de regie kamer, coordinatie
van de communicatielijnen tussen regisseur, producer en de sport
coordinator op het ijs (want wie bepaalt wanneer het stratschot
gegeven mag worden voor de volgende race?). De verloop van medaille
ceremonie die aan uiterst strenge protocollen moet voldoen. De
beveiliging voor super VIPS als Willem Alexander en Maxima die
verwacht maar tòch weer onverwacht aankomen op een ander tijstip..
De begeleiding van de artiesten die tijdens de dweilpauze optreden op
de 'middenstip', en niet te vergeten 'Kleintje Pils', de Nederlandse
dweilband die in nauw overleg met de regie wel en niet speelt. De
toegang van journalisten ònder het ijs waar in tunnels
interviewruimtes waren gemaakt. De instart van sponsorfilmpjes
gebonden aan expliciete tijden en momenten tussen de races door. Het
begeleiden van de mascottes die zowel buiten vòòr het stadion als
binnen op de tribunes de toeschouwers vermaken. Overleg met Seiko
over de tijdwaarneming en scoreboards enzovoort enzovoort
enzovoort.....
Krijg
nu al weer hoofdpijn terwijl ik het tik... Haha
Italiaanse 'living legend' Sofia Loren draagt de Italiaanse vlag
Waar
je als buitenstaander wellicht ook niet bij stil staat is dat zo'n
drie weken voor 'GameTime' (GameTime zijn letterlijk de 12 dagen
waarin de Olympische Winter Spelen plaats vinden) ieder venue een
'LOCKDOWN' ondergaat. Dat betekent dat er vanaf dat moment niemand
meer in of uit het stadion mag die niet is geaccrediteerd.
Tijdens
een lockdown wordt het stadion en het hele gebied er omheen
verzegeld, vergrendeld en op alles wat je maar kan bedenken
gecontroleerd en 'schoon gemaakt'. Er zwerft niets of niemand meer
rond die onbekend is bij de organisatie en er komt niets of niemand
meer in die niet is geaccrediteerd !
Zaak
is dus om voor die datum alles wat je nodig hebt voor de hele
'GameTime' periode binnen te hebben. Uiteraard stress, want met name
bij het creatieve gedeelte van de produktie ontstaan de beste ideeen
vaak op het laatste moment, wanneer je aan het repeteren bent.
Daar
mijn venue tot vlak voor 'lock down' nog helemaal niet klaar was
konden veel elementen van mijn produktie helemaal niet in de venue
worden getest. Dus zaten we eenmaal na de 'lockdown' met de gebakken
peren.
Alles
wat veranderde moest in drievoud op papier worden vermeld en
aangevraagd bij hoofd beveiliging. Dus praat je over het simpelweg
wisselen van de kleding van de artiesten dan moet je A) aanvraag doen
voor wissel B) melden wie die kleding komt wisselen, compleet met
paspoort gegevens en pasfoto van de chauffeur C) aangeven wanneer en
met welk vervoermiddel de nieuwe kleding wordt gebracht, kenteken en
juiste tijd afspreken met leverancier.
Vervolgens
drie dagen wachten op een ok van de afdeling accreditatie en zorgen
dat de door hen gemaakte toegangspas (voorzien met foto) bij de
leverancier komt anders kan hij niet naar binnen. Oja, en uiteraard
bij hem weer checken dat ie niet met een andere auto komt dan gepland
anders komt ier sowieso niet in.
Keihard schaatsten de atleten aan mij voorbij
Drie
weken voor 'GameTime' kreeg ik een buitengwoon leuk verzoek van
Endemol uit Nederland. Uitvoerend producent Rob van der Vleugel met
wie ik in Nederland programma's had gemaakt voor onder andere Gordon
was bezig met de serie 'Hart in aktie' van Wendy van Dijk.
Een
bedlegerige vrouw wilde dolgraag eens een schaatswedstrijd van de
Olympische Spelen bijwonen en de vraag was of dat in Turijn zou
kunnen. Niet makkelijk met in het achterhoofd het verhaal wat ik net
heb verteld, maar uiteraard heb ik er alles aan gedaan om deze wens
in vervulling te laten gaan èn..., het is gelukt. Tijdens één van
de schaatswedstrijden tijdens welke ik vaak òf op het middenveld òf
om het ijs liep om te controleren of alle disciplines en bedachte
oplossingen in de praktijk naar behoren funktioneerden, kwam ik
toenmalig producer Sander Palte tegen die samen met Wendy van Dijk en
de mevrouw in een bed de wedstrijd bijwoonden!
Heel
aandoenlijk en mooi.
Ik
heb corporate events geproduceerd, tv programma's en concerten, maar
ik denk dat het produceren van een sport event als de Olympische
Spelen het hoogst op mijn verlanglijstje staat om ooit nog eens te
doen. 6 Maanden lang zindert het niet alleen op jouw produktiekantoor
of op de event lokatie, maar een hele stad, zelfs een heel land is
betrokken bij de voorbereidingen van een event dat middels sport
mensen van verschillende culturen en geloven tot elkaar brengt. In
mijn geval was het resultaat een groot feest waarbij 15.000
toeschouwers juichten voor een winnaar ongeacht zijn afkomst. De
geleverde prestatie telde werd gevierd. Mijn kippenvel momenten waren
talrijk!
Lorenzo
Turijn
heeft dus een plaatsje in mijn hart en ik raad iedereen aan er zeker
eens een bezoekje af te leggen. Tip voor koffie? Ga naar Torino Caffè
op piazza San Carlo. Zeg maar tegen ober Lorenzo dat ik je heb
gestuurd dan krijg je er vast een gratis Gianduiotto bij, het
typische kleine Turijnse chocoladereepje. Torino Caffè was de
lokatie waar Mart Smeets tijdens GameTime iedere avond in een
rechtstreekse uitzending Nederlandse gasten en sporters interviewde.
Ik heb er samen met Ilja Gort ook een item over cappucino gedraaid
en, last but not least, is Torino Caffè èèn van die koffiehuizen
waar het idee voor één land, Italie, is ontstaan!
Reacties
Een reactie posten