Matera, producersgeluk in een eeuwenoude grot.
Ik
weet nooit zo goed wat te zeggen wanneer een regisseur of een
uitvoerend producent mij, na afloop van opnames, vaak op een
uitzonderlijk mooie plek in Italie, een compliment geeft.
Niet
omdat ik verlegen ben of omdat ik er niet van houd in het middelpunt
te staan, integendeel. Maar die waardering voelt regelmatig als
teveel eer voor mijn bijdrage aan een produktie.
Het
produceren van een lokatie ervaar ik niet als werk. Het is een
feestje, want laten we wel wezen, als Nederlander in het
paradijslijke Italie betaald worden om onderzoek te doen naar
interessante onderwerpen en adembenemende lokaties voor
televisieprogramma's, is een verantwoordelijkheid die niet zo zwaar
op de schouders drukt als dat een monotone kantoorbaan van 9 tot 5
dat zou kunnen doen.
Waarschijnlijk
ben ik een bevoorrecht mens, want ik schat dat weinig mensen, net als
ik, vol enthousiasme, naar hun werk gaan.
De
voorspoedige verloop van mijn produkties schrijf ik vaak toe aan
toeval en geluk. Wanneer ik op mijn avontuurlijke weg, kris kras door
de Zuidelijk gelegen laars, op zoek ben naar onderwerpen, stuit ik
namelijk regelmatig, buiten mijn toedoen om, op dàt wat ik voor ogen
had.
Die
schouderklopjes aan mijn adres maken dus wel eens aanspraak op mijn
schuldgevoel, want wat was nou werkelijk mijn aandeel?
'Maar
het valt jou toe, een ander niet. Jij was op de juiste plek op het
juiste tijdstip,' krijg ik dan als commentaar.
Dat
klopt.
Maar
is dat een specialiteit?
Maakt
dat een professional?
Een
voorbeeld van mijn producersgeluk?
Of
moet ik zeggen: een voorbeeld van een uiterst prettige samenloop van
omstandigheden?
Stretto di Messina, tussen Sicilie en Calabrie
Picture
this: zomer 2016. Na een week van toeren dwars door de hitte van
Sicilie, stak ik vanuit Messina per boot over naar Calabrie. Eenmaal
aan vaste wal zou ik het gaspedaal nog ruim vier uur flink moeten
indrukken, voor ik na het vallen van de avond mijn eindbestemming van
die dag zou bereiken.
Matera
was mijn doel. Een tot verbeelding sprekende stad met een tot nog
grotere verbeelding sprekende geschiedenis.
Voor
het programma 'Gort over de Grens' waarvan overigens in het voorjaar
van 2018 alweer de tweede reeks wordt uitgezonden door de AVROTROS,
was ik aan die lange trip begonnen. Persoonlijk, met eigen ogen en
oren checken of de lokaties, die ik tijdens talrijke besprekingen in
Hilversum en middels tientallen mails aan de eindredacteur had
voorgesteld, produktioneel haalbaar waren. Inhoudelijk interessant
genoeg waren. Beschikbaar waren en mij ervan verzekeren dat zij
binnen het thema van de aflevering pasten.
Zo'n
tour duurt veel korter dan de uiteindelijke opnamereeks. Meestal heb
ik na een bezoek van anderhalf uur wel in de smiezen of de persoon en
lokatie geschikt zijn, terwijl de uiteindelijke opnames wel tot vier
uren in beslag kunnen nemen.
Desalnietemin
zijn mijn researchreizen complexe produkties op zich. Voordat ik uit
Parma vertrek met auto, trein of zèlfs vliegtuig, Italiaanse
afstanden zijn in tegenstelling tot die in Nederland vaak enorm,
puzzel ik een chronologisch schema in elkaar waarin alle personen die
ik ga bezoeken en interviewen, geranschikt staan op datum, tijd en
plaats.
Op
moment van vertrek staan deze strak gepland, op mijn overnachtingen
na. Zonder reserveringen van hotelkamers ben ik bij voor- of
tegenspoed vogelvrij en niet gebonden aan vooraf betaalde
slaapplekken..
Het
was dan ook tijdens mijn overtocht van 'la stretta di Messina' (het
nauw van Messina) dat ik mijn, twintig minuten stuurvrije, handen
gebruikte om via het world wide web een geschikt hotel te vinden
voormijn overnachting in Matera.
Entree Hotel Sassi, Matera
Matera
ligt in het binnenland van de regio Basilicata, niet ver van de grens
met Puglia. Het oudste deel van de stad 'hangt', ingeklemd tussen
twee volgebouwde rotswanden in een canyon en wordt 'Sassi' genoemd.
De
naam van Hotel Sassi op booking.com sprong mij dus direkt in het oog.
De pop-up prijs van 80€ per nacht kon ook prima door de beugel en
zoals ik wel vaker doe, klikte ik niet op de aanbieding van Booking,
maar koos ervoor om rechtsreeks het hotel te bellen.
Meestal
bel ik persoonlijk om de ligging van de kamer te checken en te vragen
naar de eventuele beschikbaarheid van een bewaakte parkeerplek voor
mijn huurauto.
De
vriendelijke telefoniste wees mij erop dat er een kleinere kamer
beschikbaar was dan die op de site van Booking. Welliswaar voor het
zelfde geldbedrag, maar met uitzicht over het spectaculaire, oude
stadshart.
'Die
wil ik', riep ik enthousiast.
Beter
dan grote kamer aan een binnenplaatsje redeneerde ik.
En
daar begon mijn producersgeluk, want zij leek mij bij-de-hand genoeg
om een professionele tourguide te regelen. Ik had veel over Matera
gelezen, maar kende de stad niet. Een expert zou mij binnen no time
alle ins and out moeten bijbrengen. Zo kon ik mijn tijd optimaal
benutten en zoveel mogelijk bruikbare adviezen inwinnen over plekken
waar ik een paar maanden later met de camera zou moeten draaien.
Die
avond parkeerde ik op advies van de telefoniste in een parking op
ongeveer 5 minuten loopafstand van het hotel. Het stadsdeel Sassi is
met haar kleine, nauwe steegjes, tunneltjes en loopbruggetjes totaal
onbereikbaar met de auto. Althans, voor wie niet boekt in een bed &
breakfast aan de enige weg die over de bodem van de canyon slingert,
maar daar heb je een vergunning nodig.
Het
regende, dus de witte keien waarmee de steegjes zijn betegeld, waren
spekglad. Ondanks de plensbui kon ik mij geen mooier spektakel
wensen. De natte daken en de plassen op straat reflecteerden het
warme lantaarnlicht als duizend sterren aan een heldere hemel.
Sinds
mensenheugenis is de woeste omgeving van Matera in het Zuid Oosten
van de regio Basilicata bewoond .
Meer
dan vijfduizend jaar geleden hakte de mens al holen in de zachte
turfrotsen.
Tot
op de dag van vandaag zijn deze primitieve woonvormen op een
steenworp aftsand van het stadsccentrum zichtbaar en zelfs te
bezoeken.
Veel
later, in de tijd van de Romeinen, werden op de plek waar Matera zich
nu bevindt, rotsen uit hun canyon gebijteld. Met die zelfde blokken,
die door hun aard zonder veel moeite konden worden vervormd in iedere
denkbare vorm, werden voor de ontstane grotten huizen gebouwd. Zo
werden de uitgegraven grotten geheime achterkamers van de woningen.
Rond
de 15de en 16de eeuw, onder het koningsschap van Napels (dat
geregeerd werd door de Spaanse koning) werden de grotten inmiddels
slim uitgebuit als opslag voor lokale produkten als olijfolie, graan,
wijn en groenten.
In
een grot is de temperatuur het hele jaar constant. In de zomer fris
en in de winter relatief warm. Matera verworf door haar strategische
ligging tussen Oost en West èn haar capaciteit goederen lang te
bewaren, een belangrijke plaats op de handelsroutes in die periode.
Zo
werd zij een schatrijke stad. Iedereen stond in de rij stond om in de
zomer levensmiddelen op te slaan. In de winter daarentegen om die
produkten te kopen die nergens anders voor handen waren.
Echter
in de 18de en de 19de eeuw sloeg het noodlot genadeloos toe.
Industrialisatie maakte haar intreden. Dankzij beschikbare energie in
eigen huis behoorde warm stromend water en het kunstmatig koel houden
van bijvoorbeeld etenswaar tot ieders mogelijkheden. Je hoefde dus
niet meer naar Matera. De grotten waren overbodig geworden en Matera
verloor haar monopolypositie.
Depressie
was het gevolg.
Napoleon
deed er vervolgens een schepje bovenop door Matera te ontdoen van
haar hoofdstedelijke titel. Het Noordelijker gelegen Potenza werd het
politieke centrum van Basilicata. Daarnaast onteigende hij alle
boeren rond Matera, zonder enig pardon van hun landbouwgrond dat hij
aan de rijken verkocht.
Na
grove betaling aan Napoleon wilden de aristocraten geen pottekijkers
op hun terrein en ontdeden zich van alle aanwezige bouwwerken. De
huizen van de boeren die daar tot dan toe vreedzaam hadden gewoond,
werden met de grond gelijk gemaakt.
Zonder
geld of andere middelen bleef er voor de landarbeiders geen andere
optie dan naar het centrum van de stad te trekken. Daar waar de
grotten leeg stonden en voor een appel en een ei werden verhuurd.
Zonder stromend water, gas en licht waren zij gedoemd tot overleven.
De armoede in de wijk Sassie steeg explosief.
Sassi werd 'de schaamte van Italie' genoemd, de bewoners leefden in erbarmelijke omstandigheden langs het open riool
Na
de Tweede Wereld oorlog, het Italiaans fascisme was grotendeels
uitgeroeid, was het de net uitgeroepen Republiek aangelegen het
vertrouwen van de bevolking te winnen. De overheid wilde na een
turbulente periode een krachtige, positieve daad stellen. Gelukkig
werd Matera daar een voorbeeld van.
Net
nadat de nationale Italiaanse pers ruchtbaarheid had gegeven aan de
erbarmelijke omstandigheden waarin duizenden bewoners van Matera nog
steeds verkeerden (wonend in grotten zonder noodzakelijke
voorzienigen) grepen de Republikeinen hun kans. Matera de stad die
inmiddels was omgedoopt tot ' schaamte van Italie' moest geholpen
worden.
De
allereerste minister president De Gaspari wilde de jonge Republiek
maar wat graag verlossen van de Materaanse 'vergogna'.
Een
oplossing hem het imago bezorgen dat hij er daadwerkelijk was voor de
burgers. Het mes sneed zo aan twee kanten. Matera uit zak en as en de
staat als redder in nood.
De
grotbewoners kregen van DeGaspari een keuze voorgeschoteld, waarna de
staat het verrotte stadshart kon sluiten. Niemand zou nog in een
uitgebeiteld hol hoeven te vertoeven.
De
arme burgers konden òf het eigendom van hun grot overdragen aan de
Republiek en vervolgens gratis hun intrek nemen in een huis, gebouwd
door de staat net buiten de stad.
Ander
mogelijkheid was om eigenaar van de grotwoning te blijven, maar deze
dan alsnog, verplicht, te verlaten om ergens anders een nieuw
onderkomen te zoeken.
Het
plan werkte. Eigenaar of geen eigenaar, iedereen vertrok. Het
verpauperde, spookachtige stadscentrum werd verlaten terrein en door
de staat afgesloten met hoge muren en prikkeldraad.
Probleem
opgelost?
Voor
de time being.
Er
was geen armoede meer in de stad en de jonge Italiaanse republiek kon
rekenen op de steun van veel burgers die in eerste instantie
argwanend waren na jaren van dictoriale overheersing.
Matera
bleef echter met een bitter stadshart in haar maag dat vanaf elk
openbaar terras en plein te aanschouwen was.
In
de loop der decennia sloeg de vervalling ongenadigbaar toe. De Sassi
ontwikkelde zich tot een spookstad waar je u tegen zei. Een modern
Pompeii.
Zo presenteerde het stadshart zich in de jaren '80, verlaten ruines
Wederom
moest de staat in de jaren '90 met een plan op de proppen komen om
Matera te redden van haar doorn in het oog. De Sassi moest op een of
andere manier weer een bestemming krijgen.
Deze
keer werd er wederom een keuze geboden aan de bevolking.
Wie
nog immer eigenaar was van een grot of gebouw kreeg toestemming om
het gebied weer binnen te gaan, op één voorwaarde. Het pand of de
grot in eigendom moest met eigen middelen worden gerestaureerd. Dit
gestimuleerd door fikse belasting voordelen.
Wie
geen eigenaar was (en dit geldt tot op de dag van vandaag voor de
weinig overgebleven ruines) mag bij de gemeente Matera aanvraag doen
voor vervallen grot of pand naar keuze.
Zonder
te betalen draagt Matera voor de komende 99 jaar de pachtrechten aan
je over. Wederom op voorwaarde dat je zelf opdraait voor de kosten
van de restauratie.
Dit
projekt dat eind jaren '80 het levenslicht zag werpt nu, dertig jaar
later, haar vruchten af. De Sassi floreert in volle glorie, sterker
nog, zij is een toeristische trekpleister geworden. Voor vele andere,
jaloerse gemeentes is dàt weer een doron in het oog geworden. Zij
leveren kritiek. Het verloederde stadshart zou ten prooi zijn
gevallen aan investeerders die alleen maar geinteresseerd zijn in hun
eigen gewin.
'Er
is niets authentieks aan! Alle grotten zijn hotelkamers geworden',
roepen zij.
Voor
een groot deel klopt dat, maar laten we eerlijk zijn. Het heeft
Matera van de ondergang gered en hoe sprookjesachtig is het
eindresultaat?
Uit
de nominatie van Matera Europeesche Hoofdstad van Cultuur 2019 blijkt
wel hoe de herontdekking van het stadshart, ook op internationaal
niveau, wordt gewaardeerd. Zelfs steden als Milaan en Venetie hebben
het in de strijd om deze benoeming moeten afleggen tegen de relatief
onbekende stad Matera.
'Benvenuto
nell'albergo piu vecchio dei Sassi signor Horbach'.
Het
meisje achter de balie was vriendelijk en wist mijn naam. Zonder dat
ik er naar vroeg bevestigde zij mijn agspraak van 09:30 de volgende
ochtend met de gids Francesco. 'Een van de beste van de stad,'
verzekerde zij mij.
Mijn
geluk inderdaad. Daar waar ik mijn verhaal een paar minuten geleden
begon...
In
mijn kamertje duwde ik de houten perzianen opzij. Het uitzicht was
adembenemend.
De
foto geeft een goeie indruk maar is niets vergeleken bij de ervaring
in 4D
Op
zo'n moment besef ik dat mijn werk soms eenzaam is. Mensen die reizen
voor hun werk zullen het gevoel herkenen dat het af en toe zo jammer
is een indrukwekkende ervaring niet te kunnen delen. Mijn partner
Nicola is een ondernemer en zit dus vaak tot laat op kantoor. Ondanks
zijn reisdrift bezoek ik meer plekken in zijn geboorte land dan hij
zelf.
Aan
de andere kant geeft het later weer voldoening dat ik, Nederlander,
hem als gids aan de arm kan nemen en stukjes, voor hem, onbekend
terrein van Italie kan laten zien.
Na
mijn vroege ontbijt in de knusse grot van het hotel presenteerde
Francesco zich klokslag 09:30 op de patio bij de ingang.
Mijn
producers geluk was een jonge, iets te dikke aardige Italiaan met
heldere ogen in een vriendelijk gezicht.
'Sei
il miglior guida della citta.'
Ik
herhaalde wat de receptioniste mij de avond ervoor had verzekerd over
zijn kunnen.
'Als
jij het zegt', grapte Francesco beleefd.
'Nou
dat weet ik nog niet maar over een uurtje of twee zal ik je de
uitslag geven.'
De
toon was gezet.
Ik
had zin in de informatieve wandeling en hij klaarblijkelijk ook. We
vertrokken direkt. Trots vertelde hij over de geschiedenis van zijn
stad, terwijl ik van de ene verbazing in de andere viel.
Mijn
geluk was niet alleen dat deze wel geinformeerde gids die duidelijk
verliefd was op zijn eIgen stad, goed kon vertellen, maar dat hij ook
goed luisterde. Dat klinkt vreemd, maar hij begreep uit mijn vragen
wat ik nodig had voor mijn programma.
Zonder
dat ik er naar vroeg stelde Francesco mij voor om bij een vriendin
van hem langs te gaan. Daniela was architect en woonde in een heuse
grot die zij zelf had gerenoveerd tot luxe woonhuis, meer dan
vijfhonderd vierkante meter woonopppervlak!
Een
buitenkans, want ik wilde voor de betreffende aflevering graag een
slaapplek regelen in een grot. Ilja Gort die wakker wordt als
holbewoner, dat zag ik wel voor mij.
Een
kwartiertje later stond ik een kwijlende labrador te aaien die bij
binnenkomst had besloten verliefd op mij te worden.
'Dat
is een goed teken,' zei Daniela, 'dat doet 'ie niet bij iedereen'.
'Ja,
dat zeg jij natuurlijk tegen iedereen waar hij tegenop rijdt,' grapte
ik
In de woonkamer-grot van Daniela
Zoals
het tussen mij en Francesco klikte, deed 't dat ook direkt tussen
Daniela en mij. Met de Materezen is het goed vertoeven!
Grapjes
gingen over en weer. Binnen no time had ik het hele huis bewonderd.
Uiteindelijk aan de koffie, kwam Daniela in de keuken snel to the
point.
'Maar
wat wil je nou egenlijk in mijn huis Pascal? Ik begrijp dat je
opnames komt maken, maar ik heb daar echt geen goeie ervarinen mee.
The Passion of Christ is hier voor mijn huis gedraaid. Mel Gibson
liep hier in en uit alsof het mijn hond was. Echt heel leuk om mee
te maken, maar die weken hebben mij tien jaar van mijn leven gekost.'
Ik
legde uit dat onze crew niet vergelijkbaar was bij een Amerikaanse
filmploeg.
'Een
regisseur, cameraman geluid en ik, oja, en ik vergeet de
presentator!'
Daniela
moest lachen. Na nog een koffie, een aai over de hond en twee grappen
over en weer had ik de gezellige Italiaanse architekte op mijn hand.
Het producersgeluk had mij onverwacht een grot in de schoot geworpen
en ik had geen enkele intentie mij die kans te laten ontglippen.
Daniela's grot was helemaal perfekt voor ons programma.
De
ligging, zo mooi aan een pleintje, aan de rand van de Sassi, bood
uitzicht over de canyon waar aan de overzijde de prehistorische
grotten duidelijk zichtbaar waren.
Ruim
twee maanden later sloot ik mijn nieuwe vriendin Daniela ten
overstaan van de crew en Ilja hartstochtelijk in de armen. De
presentator keek mij blij verrast aan. Terwijl goedkeurende oh's en
ah's van de cameraman, geluidsman en regisseur uit het binnenste van
de grot naar ons toe echoden, vertelde ik Ilja hoe ik Daniela had
leren kennen.
'Wat
een fantastische vrouw die Daniela,' zei Ilja die een arm over mijn
schouder legde,'dat heb jij weer.'
We
lachten.
'Ja
echt man, dat heb ik nou nooit,' grapte hij en liet zijn blik
duidelijk even afglijden langs haar enorme voorgevel.
Ilja Gort overlegt met de regisseur
Daniela
had onze komst tot in de puntjes voorbereid. Op mijn verzoek was de
ruimte die zij zelf als garage en opslag gebruikte, omgebouwd tot een
geloofwaardige slaapkamer inclusief uitklapbed, nachtkastjes en een
televisie.
'Sembra
vero!' riep ik enthousiast.
Uiteraard
zou Ilja daar niet echt slapen. Het wakker worden en opstaan werd in
scene gezet. De grote, openslaande, houten deuren gaven de
presentator uitzicht op de prehistorische heuvel. Kijk de aflevering
er maar eens op na. Klik op de link onderaan deze blog.
Voor
het zelfde item had ik een ontmoeting geregeld met de burgemeester
die onverwacht was belemmerd. Het potje geluk was helaas tijdelijk
leeg. Wij kregen namelijk de aardige, maar uiterst slecht
voorbereidde, loco burgemeester in onze schoot geworpen. Een aardige
vrouw hoor, maar typisch zo'n Italiaanse politica die dankzij de
juiste connecties haar positie had veroverd, want van haar
intelligentie moest zij het niet hebben.
Tijdens
een lunch die uit traditionele plaatselijk gerechten bestond, kwam er
geen zinnig woord uit de beste vrouw. Aan de rijk gedekte tafel, op
één van de mooiste terrassen van Matera, sloeg haar pr-verhaaltje
kant nog wal. Sterker nog, ìk heb haar moeten influisteren welke
wetenswaardigheden zij het beste kon vertellen over de geschiedenis
van haar eigen stad.
Op
tv lijkt alles vlekkeloos te verlopen, maar uiteraard komt het voor
dat een persoon dicht klapt of dat zij niet levert wat je had
gehoopt, zoals in dit geval. Dat kan gebeuren en dan moet je roeien
met de riemen die je hebt. Kalm blijven en alle zeilen bijzetten. Op
zo'n moment kijkt iedereen naar mij. Met name de regisseur en de
presentator verwachten binnen no time een oplossing. Een simpel
excuus volstaat dan niet. Er mòèt iets op beeld. Gelukkig speelt 25
jaar ervaring je dan in de kaart. Ik liet mij niet kennen en was
inventief genoeg om een uiterst stroef gesprek zo te draaien dat je
er in de uitzending weinig van merkt.
Misschien
is dat dan toch een compliment waard? Ervaring? Het voelt niet als
iets waarvoor je moet werken, Je krijgt het gratis dòòr te werken.
Dat samen met wat producers-geluk maakt 't dat mijn werk aanvoelt als
een hobby.
Hoe fijn is dat!
Een paar tips voor een bezoek aan Matera:
-info
culturele hoofdstad 2019 http://www.matera-basilicata2019.it/it/
-het
waanzinnige terras waar wij de traditionele lunch hebben gefilmd is
van een restaurant dat deel uitmaakt van een 5sterren resort
www.regiacortematera.it
-het
hotel waar ik verbleef midden in stadsdeel Sassi www.hotelsassi.it
-voor
een private tour met de gids Francesco, kun je het beste rechtstreeks
met mij contact opnemen pascal_horbach@hotmail.com
dan geef ik je zijn telefoon nummer
-èèn
van de meest spectaculaire, religieuze feesten van Italie vindt eens
per jaar plaats in het centrum van Matera. Begin juli wordt Bruna, de
beschermheilige van de stad, tijdens een processie door de herders
geeerd. La Festa della Bruna eindigt echter in een schijnoorlog
wanneer honderden gelovigen de praalwagen aanvallen om een ornament
te bemachtigen. www.festadellabruna.it
VIDEO
GORT
OVER DE GRENS – afl. Matera
KLIK BOVENAAN MIJN BLOG OP ABONNEREN EN ONTVANG IEDER NIEUW VERHAAL GRATIS PER MAIL.
Reacties
Een reactie posten