Koraalvissen, een traditie onderhevig aan moderne regels
Kun je je voorstellen dat het eerlijke
verhaal van een eenvoudige koraalvisser mij als tv producer zo raakt dat ik daar een item over zou willen maken?
In de baai van Alghero groeit het 'rode geluk' op de zeebodem
Ik begrijp best dat het voor de NPO
lastig is om tegen de publieke opninie in te gaan, want, is het
ethisch nog wel verantwoord om, met de wetenschap dat koraal
wereldwijd in rap tempo aan het uitsterven is, koraal van de zeebodem
te ontginnen?
Wanneer er op kleine, overzichtelijke,
bij de wet gereguleerde schaal, met veel liefde en recpect voor de
natuur, een eeuwenoude traditie in stand wordt gehouden, valt dat wat
mij betreft onder de noemer 'la dolce vita'....
Het interview dat ik voorbereidde komt
niet op tv, maar ik kan er wel over schrijven.
Tijdens mijn research reis voor het
programma 'Gort over de Grens' had ik op Sardinie een ontmoeting met
Dino. Hij is pas 34 maar dobbert al ruim 20 jaar in de
baai van Alghero op zoek naar koraal. Niet in de laatste plaats omdat zijn vader, de
beroemdste koraalvisser ooit, hem de passie voor dit beroep met de
paplepel heeft ingelepeld.
Enthousiast en met door zon, zee en
zout rood gekleurde wangen, vertelt hij over levens gevaarlijke
missies onder het wateroppervlak en over zijn kostbare investeringen
om aan moderne regels en voorwaarden te voldoen.
'Alles is er aan gedaan om de natuur te
beschermen, en terecht,' zegt Dino: 'Maar toch word ik regelmatig met
scheve ogen aangekeken wanneer ik vertel hoe ik mijn brood verdien'.
Op Sardinie huizen twintig
professionele koraalvissers, hier 'corallaro' genoemd. Dat zijn er
niet zo veel wanneer je bedenkt dat het eiland met een oppervlakte
van 24.000km2 ongeveer net zo groot is als Nederland.
Iedere visser staat netjes ingeschreven
bij de plaatselijke autoriteiten en is er aan gehouden bij de start van het seizoen een nieuwe visvergunning aan te vragen. Eenmaal
afgegeven is deze alleen geldig op een gereserveerd stukje zee van
ongeveer 1 bij 1 kilometer. Iedere visser krijgt een andere locatie
toebedeeld. Niemand vist in elkaars vaarwater.
Een goed seizoen begint in mei en loopt
tot augustus. De rest van het jaar is het illegaal om naar het
magische, rode geluk op zoek te gaan. Overigens is het buiten die
periode sowieso haast onmogelijk veilig op zee te opereren.
De lage temperatuur van het zeewater,
de stroming en de onvoorspelbare weersomstandigheden spelen een
visser van september tot april niet in de kaart en kunnen
levensgevaarlijk zijn. Twee jaar geleden nog is er een corallaro om
het leven gekomen.
Traditionele vissersboten tegenover moderne jachten in de haven van Alghero
Voordat ik Dino vraag naar het gevaar
dat dagelijks loert bij het uitvoeren van zijn beroep, waarvan ik
niet eens wist dat het op de Middelandse Zee wordt uitgeoefend, vraag
ik hem wat voor soort koraal hier groeit en wat koraal nou eigenlijk
is.
Er verschijnt een grijns van oor tot
oor op zijn gezicht.
'Poep! Jawel, uitwerpselen. Dat wat die
sjieke tante van jou met Kerst aan haar oren heeft bengelen is niets
meer dan afval, uitgescheiden door poliepen'
Vaak wordt gezegd dat koraal een dier
is. Dat klopt volgens Marco tot op zekere hoogte:
'Poliepen zijn dieren. Zij werken in
honderden, vaak duizenden, samen aan de creatie van dat wat wij
koraal noemen. Koraalkransen of koraaltakken zijn hun thuis. Alsof ze
op hun eigen grote vuilnisbelt leven. In die takken lopen kanalen
middels welke de poliepen met elkaar communiceren.
De takken gaan
dood wanneer de poliepen geen voedsel meer leveren, of wanneer zij
worden afgebroken door mens of dier.'
Het koraal van Sardinie is beroemd
en veel gevraagd om haar intense, donker rode kleur.
'Corallium
Rubrum', kan maximaal 30 tot 35 cm hoog worden en heeft vertakkingen
van niet meer dan 25-30cm lang.
Het goed vertoeven van de poliepen en
dus de creatie van, kwalitatief, mooi koraal
is afhankelijk van een
aantal faktoren. De temperatuur en zuiverheid van het zeewater, de
aanvoer van voedsel en dus zeestromingen, diepte en de juiste hoeveelheid beschikbaar zonlicht.
In de omgeving van Alghero, in het
Noord Westen van Sardinie, zijn deze voorwaarden optimaal, waardoor
haar koraal sinds mensenheugenis bekend is over de hele wereld.
Er zijn op Sardinie archeologische
vondsten gedaan waaruit blijkt dat er 2.500 jaar geleden, tijdens de
overheersing van de 'Fenici' al koraal werd verwerkt in sieraden en
ornamenten. De Fenici was een
vooruitstrevend volk uit het Midden Oosten, uit de staat Phoenicia,
daar waar nu Libanon ligt.
Niets nieuws onder de zon dus, dat
koraal.
Wel eigentijds is onze zorg over het
uitsterven van de globale koraalmassa. Daardoor heeft de traditionele
vangst op Sardinie in de laatse decennia ingrijpende veranderingen
ondergaan.
Tot twintig jaar geleden werd de vangst
niet geregistreerd en kon iedereen vanaf een boot, gewapend met een
zwaar visnet, vrij makkelijk de zeebodem kaalschrapen. Woekertijden
waarin een visser, omgerekend naar de euro van nu, met gemak een
omzet van 1 miljoen euro per jaar haalde.
op deze authentieke beelden uit 1955 is duidelijkte zien hoe
het koraal van Alghero door zware netten van de zeebodem werd gevist
'Koraal is uiterst gevoelig voor de
kleinste verandering in haar natural habitat', legt Dino uit.
'Een temperatuurverschil van een halve graad,
een veranderende lichtinval of simpelweg vervuild water, maakt dat de
poliepen van hun bouwwerk afvallen. Je kan je voorstellen dat
er in die periode dus veel, heel veel onherstelbare schade is
aangericht op de zeebodem.'
Alleen met rust en voldoende tijd op de
klok kunnen de afgevallen poliepen, op de plek waar zij terecht komen
aan een nieuw bouwwerk beginnen. Tegenwoordig kan dat weer, omdat wij
met de hand vissen. Dat wil zeggen. Duikerspak aan en in abnea. Op
vaak zo'n 80 meter diepte gaan wij uiterst zorgvuldig te werk om de
juiste koraal te oogsten. We zijn gehouden aan strenge regels.
Dus
afmetingen zoals lengte en dikte van de takken, de vorm en de plek
waar het koraal groeit, bepalen of wij mogen oogsten'
Niks geen netten meer die
rucksichloos over de zeebodem schrapen. Dat getuigt wat mij betreft
van een verantwoordelijkheidsgevoel dat boekdelen spreekt. Dit heeft
uiteraard gevolgen gehad. Veel oudere vissers konden hun beroep niet meer uitoefenen, omdat zij door hun leeftijd simpelweg niet fit genoeg waren om
zèlf naar de zeebodem te duiken. De overgebleven vissers hebben net
als mij een investering moeten doen van ruim 40.000 euro om aan de
laatste technische eisen te voldoen.
de kleine vestingstad Alghero wordt ook het kleine zusje van Barcelona genoemd
Catalaanse invloeden zijn hier groot, ook het locale dialect
lijkt meer op het Catalaans dan op het Italiaans
Het inkomen van een koraalvisser ligt
tegenwoordig tussen de 40 en 60.000 euro per seizoen en daar moeten
alle kosten als onderhoud, belastingen en
verzekeringen vanaf. Geen armoe, maar ook geen vetpot. In de winter
verdienen de meesten wat bij met het vissen naar zee-egels.
'En vergeet niet dat het
levensgevaarlijk werk is geworden', voegt Dino toe.
Hij neemt mij mee naar zijn boot en legt uit wat er nou
daadwerkelijk is veranderd sinds
de moderne regels van kracht zijn.
Vroeger was hij als kapitein de
belangrijkste persoon aan boord en had hij de leiding over zo'n 3
maten. Tegenwoordig varen ze met zijn
tweeen uit en is Dino, in belang van zijn eigen leven, totaal
afhankelijk van de tweede man aan boord. Zonder hem riskeert een
corallaro een gewisse dood
diep onder de zeespiegel.
Na een paar uur in de koude, donkere
dieptes naar koraal te hebben gevist (ik zou het plukken noemen, maar
dat schijnt niet correct te zijn) zwemt Dino langzaam via de
rotswanden
omhoog, totdat zijn dieptemeter -50mtr. aangeeft.
Vanaf daar lanceert hij een ballon die
boven water aangeeft wat zijn exacte lokatie is.
De matroos laat vervolgens drie
zuurstofkabels, aan een gewicht, naar beneden zakken.
Dan begint het proces om de giftige gassen, die zich bij
het inademen van de zuurstof op grote diepte hebben verzameld, te
vervangen met niet giftige gassen. Dat gebeurt in etappes.
De eerste is dus op 50 meter diepte. Daarna
gaat Dino naar -40 waar het proces wordt herhaald. Zo door naar -30
om te eindigen op -15meter. Vanaf daar is zuurstof weer gewoon
zuurstof, maar
ondanks dat is hij zijn leven nog
steeds niet zeker. Vanaf dat moment moet de decompressie
gaan
plaats vinden.
Een ander ingewikkeld procedee waarbij
het teveel aan luchtbelletjes in de zuurstof wordt gereduceerd. Een
technisch duikersverhaal, waar ik niet 'diep' op in zal gaan, maar
zonder welke iedere diepzee visser, of duiker, zijn leven niet zeker is.
Overigens komt dit zo
nauw dat wanneer er hoge golven zijn de decompressie niet onder water
kan plaatsvinden. Het moet namelijk exact op -15 meter gebeuren en bij hoge golven
loert het gevaar dat de boot, op het wateroppervlak, tussen de 2 en 3
meter schommelt, waardoor de diepte van Dino niet gegarandeerd -15
is.
de vissersboot van Dino met aan boord een decompressor
Er is dan nog maar één mogelijkheid
om Dino's leven te redden.
Een aktie waar hij in totaal maximaal
drie minuten voor heeft.
Zonder decompresssie zwemt hij naar de
oppervlakte. Klimt met behulp van de matroos razendsnel aan boord,
waar hij zich ontdoet van zijn zuurstofflessen en strakke
duikkleding.
Piemeltje naakt wurmt hij zich door een klein, glazen
luik van de enorme, roestvrij stalen decompressor in de kajuit. De matroos sluit deze luchtdicht af waarna
de routine,
die anders op 15 meter diepte had plaatsgevonden, begint.
Na een paar minuten is Dino zijn leven
zeker en varen de mannen rustig
naar de haven.
Ik ben behoorlijk onder de indruk van
Dino's verhaal.
'Je moet wel een enorme passie hebben
voor dit werk, wil je dit allemaal riskeren.
Je hebt een vrouw en
kinderen!'
Hij schudt zijn hoofd: 'Ik zou het liever
een ziekte noemen. Wanneer je zoveel van je werk houdt dat het verslavend is. Zonder mijn boot, zonder mijn duikerspak, kan ik
niet leven. Het klinkt raar, maar dat wat jij passie noemt, betekent
soms de dood voor een visser. Zo afhankelijk van je werk dat je niet kan stoppen. De laatste die
overleed was een pro, maar hij was te oud.
Je moet in topconditie
zijn. Hij ging op zijn 70ste toch nog eens vissen. Wanneer je lichaam
het dan laat afweten, dan kun je nog zoveel ervaring hebben, maar dan
drijft de passie je dus de dood in.
Ik hoop dat ik tijdig kan
afkicken'
Dino vergelijkt het met het leven van
een profvoetballer.
'Die heeft veel ervaring, maar zijn
lichaam trekt het boven de 40 niet meer. Dan moet hij een verstandige
beslissing nemen. Het is niet voor niets dat wij ieder jaar ten
behoeve van de verzekeringspolissen een zware, lichamelijk keuring
moeten ondergaan'.
Ik neem afscheid van Dino die met een
hand geen genoegen neemt. Zoals veel Sardijnen is ook hij hartelijk
en 'licahemlijk'. Ik ben ruim 20 centimeter langer dan hem, maar hij
sluit mij in zijn armen en alsof ik zijn kleinere broertje ben stuurt
hij mij met een paar kloppen op de schouder de kade op.
'Grazie per la visita e spero di
vederti presto!'
Op zijn advies loop ik naar het oude
centrum van Alghero, op zoek naar Carmella. Zij is niet alleen de
bekendste koraalbewerkster van de stad, maar ook de meest
gewaardeerde. Haar kleine attelier ligt aan het mooiste pleintje van
het vestingstadje. Op piazza Civica werkt zij in een 'semi interrato' naast in alle bescheidenheid aan haar creaties, voornamelijk juwelen.
Haar werk is beroemd om de gevoelige
snaar die zij weet te raken.
La dolce vita pura.
Net als Dino vertelt zij over de
aantrekkingkracht die het koraal op haar heeft.
'Wanneer je met deze prachtige,
natuurlijke grondstof mag werken vereenzelvig je jezelf ermee
en dat doe ik al dertig jaar. Ik zou niet anders meer willen'
Carmella gaat echter niet zo ver dat ze
het een verslaving noemt.
'Vereenzelvigen is poetischer', lacht
zij.
Op verschillende tafeltjes en
werkbanken zie ik apparaten liggen die niet zouden
misstaan in de
praktijk van een tandarts.
'Dat klopt, wat ik hier doe is heel
licht slijpen, poetsen en weer slijpen. Het bewerken van koraal doe
je door zo min mogelijk restafval te creeeren. Daar is het veel te kostbaar voor. Wanneer ik een stukje
ruw koraal in mijn handen krijg, laat ik mij door haar inspireren.
Zij bepaalt de vorm. Dat helpt ook zo min mogelijk materiaal weg te gooien'
Bijzonder. Het is een zin die ik
niet voor de eerste keer hoor uit de mond van een kunstenaar.
Michaelangelo zei over zijn marmerblokken: 'Het beeld zit er al in'
Niet tegen mij
overigens, uiteraard heb ik dat over hem gelezen!
Carmella vervolgt: 'Er wordt, gelukkig, nog maar weinig naar gevist. Ik heb de markt van het koraal zien
veranderen. Helaas kan niet iedereen zich het daardoor nog
veroorloven een sierraad aan te schaffen, maar ik prijs mij gelukkig
dat ik er, nog, mee mag werken'
vorm van het koraal bepaalt het uiteindelijke design
Wat een lieve vrouw. Zij laat mij nog wat kneepjes van het vak zien.
Ik ben getuige van de manier waarop zij uiterst zorgzaam, rustig en
met toegewijdde aandacht het koraal behandelt.
Na een half uurtje bedank ik haar voor
de gastvrijheid en voorspel haar dat er in de toekomst meer
Nederlanders haar atelier zullen vinden. Dus, bij deze, voor
wie Alghero op zijn of haar reislijstje heeft staan. Ga even bij
Carmella langs, waar je, zonder enige verplichting, een stukje 'dolce
vita' kunt bewonderen in de vorm van haar kleine kunstwerken van
koraal.
tijdens zonsondergang maakte ik deze foto op 'il muro' van Alghero
Reacties
Een reactie posten